ACTUEEL \ PRESENT

PACT23.COM

PRIMEUR !  VENUSBEELDJE VAN SILICONEN

5 tot 20 juni in de Bergkerk te Deventer

 

Titel: 'Venus to Squeeze'

 

 

 Expositie Deventer kunstenaars in de Bergkerk 15 mei t/m 20 juni 2021 Samen met 4 collega kunstenaars exposeer ik in de Bergkerk van 15 t/m 30 mei. Behalve ons groepje zullen er andere kunstenaars in groepjes tentoonstellen. Wie dit zijn kun je lezen via de website van het Kunstenlab. De opening is op 14 mei van 20 tot 22 uur. Je bent van harte welkom! Onze tentoonstellingsperiode is van 15 t/m 30 mei. Ik heb mijn collega's voorgesteld om Gurdjieff als uitgangspunt te nemen, vanwege zijn radicale en unieke gedachtengoed, dat helemaal past in deze tijd. De titel van onze tentoonstelling wordt dan ook: 'Eaten by the Moon'. De tekst die ik onder deze titel geschreven heb, vindt je hieronder en staat tevens in het tentoonstellingsboekje. Eaten by the moon Oftewel: ik droom dat ik ben “We are going to the moon that is not very far. Man has so much farther to go within himself.” Anaïs Nin Is het niet zo dat de hoofdpersoon in het sprookje of de mythe, op het moment dat deze met een uitdaging geconfronteerd wordt, altijd weer door de weerstand moet om de overheersende, maar beperkende patronen als eerste in zichzelf te doorbreken? Volgens Gurdjieff (in 'Op zoek naar het wonderbaarlijke' van P.D. Ouspensky) is iemand daar echter nauwelijks toe in staat, aangezien men niet beseft dat men slaapt of onder dergelijke patronen lijdt. Er is heel wat voor nodig om uit de gevangenis van de subjectieve werkelijkheid te ontwaken. Dit houdt volgens Gurdjieff verband met de positie van de aarde in het kosmische stelsel en de wet van de octaven, die in het boek van P.D. Ouspensky uitvoerig wordt toegelicht. Food for the moon werd dan ook letterlijk bedoeld: Gurdjieff schetste dat de maan een kind is van de aarde en zich dient te ontwikkelen tot een volwaardige planeet. De aarde dient zich te ontwikkelen naar de zon, maar ook haar kind te voeden. Mensen die blijven sluimeren, geven (wellicht onbewust) het streven om zich volledig te ontplooien op: hun essentie (zon) kan namelijk niet ontwikkeld worden. Geboren worden in een omgeving waar men slaapt en aldus ook de ouders in diepe sluimer verkeren, kan uiteraard op geen enkele manier tot ontwaken bijdragen. “Iemand moet allereerst beseffen dat het zichzelf herinneren nauwelijks gerealiseerd kan worden temidden van slapende mensen, die van hun wakker zijn zijn overtuigd en dromen dat ze ontwaken. Wanneer iemand begrijpt dat hij zichzelf niet herinnert en dat zichzelf herinneren tot op zekere hoogte ontwaken betekent, en wanneer hij tegelijkertijd ervaart hoe moeilijk het is zichzelf te herinneren.....” (P.D.Ouspensky, 'Op zoek naar het wonderbaarlijke', vierde druk, 1979. Oorspronkelijke titel: 'In Search of the Miraculous') Een bijzondere theorie, volledig uitgediept en toegelicht in het boek van Ouspensky. De mens, die in haar/zijn mythe en kosmologie geconfronteerd wordt. De kunstenaar, die zich door maan en droomlandschap laat inspireren. Die zelf wenst te onderzoeken en de drempel tussen de werelden betreedt. Dit zie je weerspiegeld in het werk van de vijf kunstenaars van deze groep. Zijn ze bezig de maan te voeden? Tasten ze aldus verder in het duister? Of hopen ze misschien de smid te vinden, die de sleutel kan maken? Zullen zij in staat zijn voorbij de andere hersenhelft het 'niet bestaan’ te doorgronden? Zeker is dat ze voldoende tastzin hebben ontwikkeld. Ik nodig je uit met deze input op pad te gaan, te struinen door de kerk en jezelf te observeren, terwijl je het werk van de kunstenaars in je opneemt. Francis te Brake/la Braque, Deenter, 2021

 

 

VENUS TO SQUEEZE

 

In de Bergkerk te Deventer is een wand vol kunstwerken op en ingericht door het Kunstenlab. Het betreft werken van ruim 70 Deventer kunstenaars. Iedere kunstenaar heeft een werk ingeleverd, dat dus nu deel uitmaakt van de wand. Je kunt je voorstellen dat dit wel een supergaaf totaaloverzicht gaat geven, een unieke vorm van presentatie.

 

Voor deze gezamenlijke kunstzinnige wand heb ik een heel speciaal beeldje ontworpen, dat geïnspireerd is op de Venus van Willendorf. Ik maakte een eigentijds ontwerp voor dit oermoeder archetype van 26.000 jaar oud. Het beeldje past perfect in je hand en mede daarom heb ik  een uiterst prettig tactiel materiaal gekozen, dat huidvriendelijk, heel zacht is en heerlijk aanvoelt. Ook qua kleur is het een prachtig item.

 

Dit werk en de andere werken kunt u bezoeken van 5 tot 20 juni. Nadere info vindt u op https://kunstenlab.nl/nu-te-zien/de-staat-van-een-prelude/. Helaas betreft het een zeer korte periode, dus wees er snel bij, want de wand is ook snel weer weg. Mocht u niet in de gelegenheid zijn, maak dan gerust een afspraak om het beeldje op een andere datum te komen bekijken  en vast te houden, want daar is het tenslotte voor bedoeld.

Het beeldje kan ter plekke besteld worden of via mail: info@pact23.com

Er zijn 2 kleuren beschikbaar: fluor rose en blauw, daarnaast is een transparante versie leverbaar in blauw.

Afmetingen: 11 x 5,5 cm.

Prijs op aanvraag.

 

Alvast veel inspiratie gewenst.

 

Francis te Brake, pact23.com, info@pact23.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AFGELAST
 I HAD A DREAM I was asked to make new art-work Everyone was asked to make new art-work So they asked us, the artists, to make new work And they asked us, the artists, to make new work inspired on ‘dreams’ I was asked to bring money at the same time, Everyone was asked to bring money So they asked us, the artists, to bring money I was asked to bring money together with new art-works, inspired on dreams So they asked us, the artists, to bring money together with new art-works, inspired on dreams I was asked to bring it in time Everyone was asked to bring it in time So they asked us, the artists, to bring money together with new art-works, inspired on dreams, in time I was asked to be inspired, to dream new works of art, to pay for it and bring it in time Everyone was asked to be inspired, to dream new works of art, to pay for it and bring it in time So they asked us, the artists, to be inspired, to dream our art, to bring it in time, together with the money. So I was dreaming about money Everyone was asked to dream about money And they asked us, the artists, to be inspired, to dream the money And bring it in time Francis te Brake Deventer, April 2018 During the dream work I ask the participants to share their dream in ‘present tense’ (tegenwoordige tijd) If you like, you could do so with the dream above ‘Collective Depressed-Collected Suppressed’

‘Collective Depressed-Collected Suppressed’

 

Exploring a TABOO

 

ONDERZOEK en VOORBEREIDINGEN

 

Inleiding:

 

Mijn naam is Francis te Brake. Als performancekunstenaar beweeg ik me op het snijvlak van performances, cross-over en happening.

 

Gedurende het volgende project wil ik me toeleggen op ‘depressie’ als maatschappelijk taboe. Ik ben daarbij vooral geïnteresseerd in de contrasten tussen de buitenkant en de binnenkant, dat wat zichtbaar is of wat getoond wordt ten opzichte van wat onzichtbaar of verborgen is, wat gezegd wordt en wat wordt verzwegen. De nacht ten opzichte van de dag. Wat bewust is ten opzichte van het onbewuste.

 

Vele maatschappelijke taboes zijn gelinkt aan een collectieve schaduw. Wat zich in de schaduw bevindt, is veelal onbewust.

 

Het is bekend en bewezen dat wij-net als bij dromen-ook op collectief vlak voornamelijk worden aangestuurd en beïnvloed door het onbewuste en dat de schaduw ongekende potentie heeft. Wij hebben daar echter nauwelijks grip op, gezien het feit dat het verdrongen en/of onbewuste inhouden betreft. Het voornemen is om bezig te gaan met het weefsel dat zich op diepere lagen bevindt, daar onderzoek te verrichten, te ontmoeten, te ontdekken of te ontrafelen.

 

In a nutshell: Bring awareness in

 

Waar het begonnen is was het NIEUW, ooit…..

 

 

Ik heb de indruk dat hetgeen wij ‘depressie’ noemen, ook een taboe betreft. We zien dit bevestigd in de manier waarop de medische wereld ermee omgaat. Zodoende wil ik de depressie als fenomeen of verschijnsel onderzoeken. Ik wil me bij dit onderzoek zo open mogelijk opstellen.

 

Ik zoek mensen die ervaring hebben met ‘depressie’ en die vanuit die ervaring zouden willen delen.